fredag 22. mars 2013

Maliva`s Oliven/sitron kylling. En perfekt rett til PÅSKEN!

Da står påskehøytiden for døren, og jeg skulle så gjerne gitt dere både sol og varme. Men istede kan jeg gi dere en rykende fersk selvkomponert oppskrift, som både smaker "vår og sommer". Igjen har jeg funnet inspirasjon gjennom det franske kjøkkenet.

Ca. 1,5 kg. stor kylling - 2,5 ts tørket rosmarin - 200 gr. røkt sideflesk - 1 hel hvitløk - 300 gr. blandet oliven m/stein - 1,5 sitron - 1 gul paprika - olivenolje - 3,5 dl. hvitvin - salt & pepper. Sett ovnen på 225 gr. I mens deles kyllingen i passe biter, gni så bitene inn med en halv sitron, rosmarin, salt & pepper. Brun bitene på sterk varme så de får en fin farge før de legges over i en ildfast form. Stek opp flesket og tilsett alle hvitløksfeddene som er rensket inkl. strimler av paprikaen. Legg dette over kyllingbitene inkl. oliven. Jeg tilsetter alltid litt vann i pannen på slutten av steketiden, som jeg også heller over i formen. Del en sitron i 2 og legg de på toppen. Til slutt tilsettes litt olje. Stekes i ovnen ca. 40 min, hvor vinen skal tilsettes etter 20 min av steketiden. Ris eller en enkel salat passer perfekt til. BON APTIT!

Da vil jeg ønske dere alle en riktig GOD PÅSKE!

6 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Idag ska vi äta kyckling, hade jag haft citroner hemma skulle jag provat detta. Ser supergott ut.
Trevlig helg och kramar
AnnaMaria

Bente sa...

Vi har planer om en kyllingerett i form når familien kommer en av påskedagene. Jeg er glad i sitron så denne retten ser spennende ut. Takk for oppskriften.

God påske til deg og dine.

H. sa...

God påske til deg og dine !

Fristende oppskrift, spiste faktisk kylling igår, men en italiensk variant med spinat, løk og gorgonzola ost.....

:)

HWIT BLOGG sa...

Ser otroligt gott ut!
Citron och kyckling - kan aldrig bli fel!

Önskar dig en skön helg!
Hälsningar från ett iskallt, snöigt Öland & Titti

Nina sa...

Mmmmmmmmm.........så kjempegodt ut :-)
Kylling er jo bare så deilig.
Og slike vakre farger på ingredienser og ovnsformen.
Riktig god påske til deg og dine.

Stor og varm klem fra Nina

Anonym sa...

Mmmm dette ser helt fantastisk godt ut :)^
ÅH!!!

God påske :)