søndag 22. juli 2012

Vinsmaking på Château de Berne i Provence.

Her står jeg altså med stråhatten på snei, midt i en velduftene åker med lavendel. Foran meg er det vinranker så langt øyet kan se, bak meg er det en vakker hage med bl.a flotte sypresser og velklipte hekker. For en opplevelse sier jeg bare;o)

Vi er altså nå ankommet Château de Berne som ligger rett utenfor Lorgues. Legg merke til den vakre allèen opp til slottet, med sypresser og oliventrær på rekke og rad.

Châteauet fra 1750 tallet er oppkalt etter munken Bernard og var inntil for ca. 28 år siden en svært tradisjonell fransk vingård. Da ble den kjøpt opp av engelskmannen Bill Myddyman, som åpnet dørene for publikum. Han har senere servert kunst, kultur og matopplevelser som nye tilbud på vinslottet. Her kan også gjestene lære om å lage sin egen parfyme.

Men det er så klart druene og vinen som lokker turistene mest ut på den franske landsbygda. Jeg fikk lære at i tillegg til klimaet er det i hovedsak tre faktorer som setter sitt hovedpreg på vinen. Det er jordsmonnet, vinstokkene og vinmesteren. Vi hadde en super dyktig guide, som jeg kommer til å ta kontakt med neste gang jeg har med meg et "busslass" hit;o)

Visste dere forresten at rosèvinen ligger blandet med skinnet fra druene opptil 10 timer for å få den rette fargen?

I tillegg til det jeg har nevnt ovenfor her, er det også  et 4-stjerners hotell her; L`auberge, som er kjent for sin gourmetrestaurant og som tidligere har fått Michelin-stjerne. Her tok jeg bilde av baren på hotellet med utsikt ned til et vakkert og frodig svømmebasseng. Ellers finnes det også en rimelige restaurant her.

Et par måneder til, så starter innhøstningen av disse druene. Hadde vært gøy og kommet tilbake da. Mer info kan du finne HER!


Ute viste gradestokken 44 varmgrader så jeg skal si det var godt å trekke seg inn å få avkjølt seg litt.
Her inne var det bl.a en stor interiørbutikk med masse fine og unike ting. Vi ente kun opp med hvert vår duftlys og noen tavler. Men tror nok madame Hilde gjerne skulle hatt med seg både benken og putene i bilen hjem til Norge;o)

Da vil jeg takke madame Hilde og monsieur Thomas for en fantastisk, innholdsrik og ikke minst en artig dag.


8 kommentarer:

-Sanna- sa...

Så herlig....
Men nå er det så jæ.... vær her, at jeg nesten ikke klarer å forestille meg varmen og luktene.
Det er varslet ekstreme nedbørsmengder og storflom i Hordaland.
Jeg emigrerer snart !!

Anonym sa...

Hei:)
Ja, her hadde jeg helt klart kost meg masse:) dette er helt meg:)
Så skjønner godt at du har det herlig her:)
Tenk å kunne stå i en eng med Lavendel......mmmmm, elsker Lavendel!
For noen herlige bilder og utrolig koselig vin-gård og den benk ville jeg også hatt med hjem:)
Nei, her i Norge regner det stort sett hele tiden:( aldri en dag uten, men vi ser da sola litt innimellom!
Kos deg masse i varmen:)

Klem Merete

Line sa...

Fantastisk vakkert ..fristende!!

Vi kommer neste sommer,jeg sender deg mail snart ang leie av hus :) :)

Monique sa...

Tropo beau! Il semble d'être dans le film de Russel Crowe!!!!

Dom Rozalii sa...

cudne miejsce, wiele bym dała by teraz być w tym pięknym miejscu,
gorąco pozdrawiam!!

mimmi-leone sa...

Så vakre bilder, jeg fikk lyst til å reise med en gang.

Ønsker deg en flott uke!

Anonym sa...

Ja, her i Fredrikstad regner og blåser vi bort!! Helt utrolig dårlig sommer. Venter på uke 34, da blir det 8 dagers tur til Cote d'azur - det holder motet oppe. Syns ærlig talt vi har fortjent bedre enn dette.

Thelma Louise sa...

Lekkert.:)) du sklir rett inn:.))

nyt dagene.:)

Klem