onsdag 6. februar 2013

Maliva`s La Blanquette de veau!

Hei alle sammen, da kommer endelig en matoppskrift herfra. Jeg har lagd min egen variant av den kjente franske retten "La blanquette de veau". En enkel rett å lage, full av provencalske urter. Denne retten har virkelig falt i smak både hos oss voksne og ungdommene.

Du trenger følgende til 4 personer; 1.2 kg kalvekjøtt, 1/2 sitron, 3 gulrøtter, 2 store gule løk, 2 stk.nellik (som puttes inn i hver sin løk), 1 Bouquet garni (her selger de en blanding av provencalske urter som persille, timian, laurbærblader, rosmarin etc.inntyllet i en liten stoffpose), hele pepperkorn, samt pepper & salt etter smak. Start med å smøre inn kalvekjøttet med sitronsaften, deretter legges grønnsaker, krydder og kjøttet i en gryte. Tilsett vann så alt blir dekket...ca 1, 2 liter. Dette skal småkokes i ca 1 1/2 time.

Det skal også tilsettes en stor purre, og 4 -5 sjampinjong. Men det er ikke før de siste 15 min.av koketiden. Jeg velger å steke opp sjampinjongen i smør og krydre med pepper før jeg tilsetter det i gryten. Til slutt skal en saus lages i en liten kjele med 30 gr. hvetemel, 30 gr.smør.....og 1/2 liter kraft fra gryten. La dette småkokes i ca.5 min, rør så inn 3 dl. creme fraiche, etterfulgt av 1 eggeplomme. Men da er det viktig at det ikke koker. Sausen helles oppi gryten og røres i forsiktig , før den er klar til servering. Vi foretrekker poteter til.

En ting er den fantastiske duften som fyller huset i noen timer....men sammensetningen av ingrediensene gjør denne gryten til en smaksopplevelse. BON APPETIT!

5 kommentarer:

Ninas Interiør sa...

Dette så fantastiske godt ut! Og ikke så vanskelig heller.. Det er veeldig viktig for meg;-)

Ønsker deg en fin dag i Frankrike!:-)

Klem Nina

Nina sa...

Mmmmmmmm....
Dette så deilig ut:-)
Må prøves.

Klem fra Nina

Randi sa...

Heia Maliva!:)

Ser at du har det super fint,og bra er det!

Å tusen takk for at du deler sånne kjempe fine oppskrifter.
Denne såg berre SÅ mega god ut,så den skal eg jammen lage ja:) Takk!!
Å den gryta di.........jepp ei sånn hadde eg takker JA til :-)
Men her i Norge er no dei berre så grusomt dyr:(
Ja.Ja.

Ha ei god natt !:)

Klem Klem,
-Randi-

Martilie sa...

Mmmm så nydelig! Formelig kjenner duften helt hit :)

En god ide - her trenger vi å tines opp litt :)

Nyt morgendagen!

Klem fra Tove

Anonym sa...

Mmmmmm...så kjempe godt ut:)
Sov godt
Klem Merete