lørdag 7. februar 2015

Jeg falt pladask for vakre Cassis.

Da var vi kommet til en av mine favoritter som ligger langs kysten i Sør-Frankrike; fiskelandsbyen Cassis. Besøker dere f.eks. Aix-en-Provence på formiddagen, kan jeg virkelig anbefale å kjøre videre mot kysten i ca 40 min. til Cassis.



Cassis er en populær turistdestinasjon, og kanskje mest kjent for sine kalksteinsklipper. Men byen er også omringet med både kjente vingårder, fiken- og oliventrær.
Jeg elsker å gå rundt i sidegatene, vekk fra folkemassene å finne slike bortgjemte og koselige cafeer. Interiøret er det heller ikke noe å si på. Love it!
Cassis har også mange koselige spesialbutikker, og kule klesbutikker med flere kjente merker. Hver onsdag og fredag er det marked her, samt et mat/fiskemarked på Place Baragnon.
Havna er et vakkert syn, med sine fargerike fiskebåter mot de pastellfargede husene som ligger på rekke og rad. Byen har også flere strender, eller kanskje du vil velge en båtur istedenfor.
Jeg spiser som regel "Moules et Frites" når jeg er her i Cassis, da helst på havna hos Le Delphin. Men ønsker man å trekke seg litt tilbake i en av Cassis pittoreske gater, kan jeg anbefale familierestauranten Le Bonaparte. Nydelig mat og topp service. Nå blir jeg faktisk så sulten her, at jeg kanskje tar et avbrekk med reisebrev og kommer med en matoppskrift neste gang. Vi får se. God helg til deg som titter innom ;o) 

2 kommentarer:

H. sa...

Deilig å se sommer bilder !
Her jeg sitter på kontoret i Oslo...ja, i Norge en liten tur nå, og lengter etter vår både her (Norge) og der (italia) ikke lenge til da....:)

Anonym sa...

JA -jeg stemmer i, Cassis er en perle, anbefales!
Ann Kristin