søndag 9. november 2014

Cannes!

De fleste forbinder nok Cannes med filmfestivalen som holdes hvert år i mai måned. Det er faktisk kun da jeg har vært innom byen et par ganger tidligere. Men byen har jo så mye mer spennende å by på.

Cannes er faktisk en av de mest kjente byene i Sør-Frankrike, og ligger på den franske rivieraen. Den korte avstanden til flyplassen i Nice er det heller ikke noe å si på, da det kun tar 30 min.med bil. Det går både fly/lokalbusser hit og tog. Jeg har selv tatt hurtigtoget fra Nice forbi Cannes og videre til Paris. Men jeg kan også anbefale å la bilen stå å ta toget til Monaco og evnt.inn i Italia. Men er det noen som vil leie bil, kan jeg anbefale Holiday Autos.

En spasertur på Boulevarde de la Croisette kan virkelig anbefales. Dette er et vakkert område med store flotte hoteller, palmer, blomster, sandstrender og eksklusive restauranter. Men også spennede å bare sette seg ned på en "blå" stol å se på menneskene og livet ellers. Gratis underholdning;o)


Tenk at vi er i november, og kan sitte her i stekende sol å se noen bader. Ja da må jeg få med at Cannes har over 300 soldager i året. Vinteren er mildere enn i innlandet i Provence og temperaturen kan variere mellom 12 - 18 grader. Men jeg som selv har bodd på rivieraen på vinterstid må også få med at vi opplevde 26 varmegrader i solen i begynnelsen av januar. Så med andre ord er Cannes et feriested som kan besøkes hele året gjennom.

De fleste byer i Frankrike har "gamlebyer", og Cannes er intet unntak. Le Suquet heter dette området og ligger bratt opp fra buss-stasjonen. Her klatrer de trange smågatene seg oppover mot tårnet "La Castre", som har en av de beste utsiktene utover Cannes og området ellers.

Mens vi går trapp for trapp oppover, passerer vi både koselige butikker, cafeer og restauranter.

I gamlebyen ligger kirken Notre-Dame d'Esperance. På den åpne plassen utenfor kirken holdes flere konserter i sommerhalvåret. Tour de Mon Chevalier som er et 22-meter høyt tårn fra 1100-tallet ligger også her i gamlebyen. Fontener i alle varianter er også typisk for Frankrike, og jeg har ikke tall på hvor mange jeg har vist dere her på bloggen gjennom årene;o)

Så meldte sulten seg, og da kan dere tro det smakte godt med ekte provencalsk måltid med lam og tilbehør. Xtra stas med denne turen var å ha med min kjære igjen. Jeg har jo reist en del dette året uten han. Så litt tid til romantikk er viktig!

Mitt reisebrev fra Cannes er ikke over enda. Neste innlegg skal jeg ta dere med på shopping og markeder. Så forts.følger.

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Cannes i november låter inte dumt alls...härliga bilder!
Kram till dig,
Titti