mandag 19. mai 2014

Tips til markeder i Ste.Maxime/S.Tropez-område.

Hei! Håper dere har hatt en fin 17-mai helg. Jeg for min del synes det var godt å feire 17-mai i Norge igjen (3 år siden sist). Det blir liksom ikke det samme når man bor i utlandet. Synet av vakker natur, SOL, norske flagg, blomster, bunader i alle varianter og feststemte mennesker, gjør meg stolt av å være norsk!
Men jeg sysler fortsatt med mine franske forbindelser. Ettersom det er flere av dere som ønsker at jeg skal legge ut tips til markeder i Ste.Maxime/St.Tropez-område igjen, gjør jeg gjerne det. Selv forbereder jeg meg til neste reise ned dit, og nå nærmer det seg....smil!

De fleste byene i Frankrike har matmarked. I Ste.Maxime holdes dette hver torsdag formiddag i gamlebyen, og i Les Issambres hver mandag formiddag. St.Tropez har to markeder i uken, det er på formiddagen på tirsdager og lørdager. Her er det en salig blanding av mat, klær, såper, vesker, sko, provencalske tekstiler, antikviteter etc.

For de av dere som har fulgt meg noen år, vet at mitt favoritt marked ligger like ved Grimaud. Her er en gammel olivenåker tømt for oliventrær, og byttet ut med store områder hvor lokalbefolkningen fra hele Provence kommer for å selge brukte ting. Dette skjer hver søndag året rundt! I fjor sommer var det ekstra hyggelig å ha med to bloggvenninner fra Sverige, Mia bak bloggen Lilla Blanka og Güa bak bloggen Hvìtur Lakkrìs . Dere kan tro vi koste oss.....og om det ble noen shopping på oss, vel det sier nok bilde under her noe om. Men vi kjøpte enda mer etter dette altså ;o)

Det er også et brocante langs strandpromenaden i Ste.Maxime hver onsdag, og et i Les Issambres hver fredag. På fredager er det også marked i Ste.Maxime, det ligger ved petanque-parken v/Carrefour. Da er det salgsboder med klær, provencalske-stoffer, sko, såper, vesker etc.

Jeg anbefaler dere å være tidlig ute på markedene, da de fleste stenger ved lunsj-tid. På brocante er det xtra lurt å være tidlig ute, for der forsvinner go`bitene fort.

Jeg legger også ved en link med oversikt over bruktmarkedene i hele Frankrike. "Vide-greniers et Brocante" som de kaller det. Så ønsker jeg dere alle fortsatt noe deilige mai-dager. Her gjelder det å nyte hver dag dere;o)  http://vide-greniers.org/agendaDepartement.php?departement=83 

Ingen kommentarer: