torsdag 28. oktober 2010

Nyt de elegante gatene i Paris om høsten;o)


"I love Paris in the springtime", heter det i sangen, men lysenes by er minst like tiltalende som reisemål om høsten. Varmen varer litt lenger der syd, og da kan en reise til den franske hovedstaden være et kjærkomment avbrekk når nettene begynner å bli lengre.
Om høsten er den verste augustvarmen lagt seg, og pariserne selv er tilbake fra sommerferien, så du får ikke den litt forlatte følelsen som lett kan inntreffe når de lokale drar på sommerferie og turistene tar over byen. Tvert imot finnes det en ny energi i byen som du kommer til å merke utover hele høsten. Fra september til november er temperaturen som regel behagelig varm om dagen og kjølig om natten.Høsten er et ypperlig tidspunkt for å bo på et hotell i Paris og ta romantiske spaserturer langs Seinen.

Og hvis du trenger et avbrekk fra bulevardene og avenyene, passer det ypperlig å slå seg ned i en av Paris' mange parker, som bare blir enda vakrere når høstfargene kommer for fullt. Parkene i Paris stammer gjerne fra enevoldstiden, noe som innebærer at de er storslåtte og svært vakre, og Paris' befolkning bruker dem som en fullverdig hageerstatning.
Familien tilbringer gjerne dagen her: Barna leker eller seiler båter på de mange kunstige innsjøene, foreldrene tar seg en kaffe eller koser seg med en bok på en av de mange benkene som du finner rundt om i parken. Paris er faktisk verdens fjerde grønneste hovedstad, siden hele 20 prosent av byens areal utgjøres av parker.Metropolen Paris har mye å by på hele året, og selv om de mest kjente monumentene er populære året rundt, kan du unngå de verste køene på denne tiden.

Nå kan du oppleve det tidligere kongeslottet Louvre, med verdens største kunstsamling, i ditt eget tempo.
Utsikten fra Eiffeltårnet gjør seg like godt i lav høstsol, og det samme gjelder Triumfbuen, den enorme avslutningen på hovedgaten Champs-Élysées.Høsten byr også på flere større kulturfestivaler, som den månedslange jazzfestivalen i Parc de la Villette, i tillegg til mengder av teaterforestillinger, opera, kunstutstillinger og mye mer.

Hvis du er i Paris første lørdag i oktober, må du for all del ikke gå glipp av den "hvite natten", Nuit Blanche. Denne kulturfestivalen begynte i Paris og har siden spredd seg til resten av verden. På denne natten er både de fleste store attraksjonene og metroen åpen hele natten, gratis, og byen syder av liv. Du finner konserter, filmfestivaler og kunstneriske innslag over hele byen.

Som den verdensbyen Paris er, kan byen selvsagt by på et enormt utvalg hoteller som passer for alle budsjetter og behov. Her finner du alt fra små familiedrevne hoteller til store kjedehoteller, fra avslappende spahoteller til stilrene forretningshoteller. Merk at prisnivået kan være relativt høyt, så det kan lønne seg å bestille hotell på forhånd på Internett. Da kan du bla gjennom de ulike tilbudene i ro og mak, og dermed sørge for at du får det perfekte hotellet til din høsttur til Paris;o)
Vi valgte å oppleve Paris nå på høsten, og jeg lover det stod til forventningene. Bildene er tatt av meg, og flere bilder kommer i neste innlegg som beskriver litt mer personlig om hva vi har opplevd.

19 kommentarer:

Tiril sa...

Har aldri vert der om høsten men det så nydelig ut, å som jeg skulle ønske det var meg, klem Tiril

Mitt hvite hus sa...

Herlige bilder og ord..

har vært en gang i Pari og det var på våren..men vil veldig gjerne tilbake igjen ...

kanksje da på høsten


Klemmer

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Paris på hösten är säkert gudomligt vackert, ser ju på dina foton så fint det är. Och att åka när turistsäsongen är över verkar väldigt bra.Tack för en underbar tur genom Paris.
Varm kram
AnnaMaria

Madame B - Vintage & Chic Antique sa...

Hei. helt enig i at Paris er vakker om høsten. Paris har noe å by på for enhver smak. Selv sverger jeg til de "små oasene" som finnes rundt i byen.
Favoritten er Montmartre, passe pitoresk og romantisk.
ha en fin kveld.
Klem

(eddas) sa...

Ja tenker du koser deg der ja:)
eddaKlemmer

Anonym sa...

Paris er jo rett og slett fantastisk
Skulle gjerne vært tilbake der en tur

Sologbolig sa...

Åååå, eg ser kor kjekt du har hatt det !!! Paris er jo bare herlig og ja visst er det fint å vere der om høsten . Vi var der i høstferien 2008, og vi har vert et par ganger om sommaren også ....definitivt best om høsten. Nå får du kose deg med minnene. ha ein fin kveld. Klem.

Simones Country Home sa...

Hei berta. Så du har hatt det bra da. hehe Kunne tenke meg det. ;o)

Kom akkurat hjem selv, se bloggen min for hva jeg har kjøpt. hihi

Klem Simone ;o))

Elin | Draumesidene sa...

Hei kjære du! Leste meg gjennom, og beundra kvart eit bilde! Så flott!Eg har kjempelyst til Paris, men er litt feig når det kjem til å verkeleg reise... Det er så fint å høyre at turen din var så vellykka! Takk for kommentar inne hos meg, eg tek vekk kommentarfeltet på enkelte av innlegga mine, rett og slett fordi eg ikkje rekk å kommentere så mykje sjølv? ;) Men folk kommenterer uansett, dei adlyd ikkje ordre :))) Eg har det så mykje bedre når eg ikkje sitt og skriv så mykje, men konsentrerer meg om det eg verkeleg blir glad av; å få ta bilder, og å få dele desse med andre.

Håper kvelden din er fin,
og at fredagen blir kreativ og flott!

GOD klem frå Elin :)

Anonym sa...

Høres ut som dere har det kjempefint, på alle måter. Har aldri vært i Paris, men det står høyt på ønskelisten. Leste derfor dette med stor interesse og glede. Det blir nok en tur på meg en eller annen gang og :)
Ha en fortsatt god tur
Klem, Mette

Pink lady sa...

Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen min:)

Ser helt herlig ut den turen dere har hatt til Paris! Som du kanskje leste har jeg til nå ikke vært i Paris, men det er virkelig et sted som står høyt oppe på ønskelisten! Mulig det blir en tur dit til våren, ellers går den nok til Barcelona der min kusine og familien bor!

Klem Pink lady

Monica sa...

Wow, vilken reseskildring, jag är såld !!!
Åh, jag tror jag byter och flyttar dit i stället !!
Ha det gott och ha en mysig helg ,
Kram,Monica

Monica sa...

Hej !!
Skam den som ger sig....
Du har väntat tåligt och kommit med påminnelser,hi,hi...
Och nu är jag där !!
fb, alltså...
Inte för att jag fattar nååååågonting, men det kommer väl antar jag....
Om jag fattat galoppen och gjort rätt så har jag " bjudit in dig"...
Jag har inte denna bilden utan en annan...
Kanske ses där i dagarna, jag måste lära mig hur det fungerar...
Kram,Monica

Maliva`s verden sa...

Hei Monica i ROMA, endelig, da sees vi om ikke så lenge da;o)

Interiør 63º N sa...

Å, det hørtes fristende ut :O)
Skal huske på det til neste høst, tror jeg ;O)
Ha en fortsattt fin fredag og god helg!

kirsti

♥ Netta ♥ sa...

Så deilig. Jeg foreslo å bytte turen til Skeikampen neste helg mot en tur til Paris, men mannen gikk ikke på gitt :-( Gleder meg til å se flere bilder fra den supre turen :-)

God helg!

Klem
Netta

Katta sa...

Det bubblar av skratt inom mej när jag ser triumfbågen, jag har ett hysteriskt komiskt minne därifrån som jag tänker på var gång jag ser den :) Låter som Paris gör sig bäst på hösten har bara varit där på sommaren själv. Undrar om du gjorde några fina shoppingfynd? Ha en bra söndag, kram Katta

Siren sa...

Tusen takk for at du deler litt av paris sin historie med oss, og så flotte bilder. Jeg har vært en gang i paris, men det nesten 20 år siden. Planen er å dra dit til sommeren igjen, blir nok å oppleves som om jeg er der for første gang. Blir spennende å lese neste innlegg i fra deg, gleder meg! :)

Magdalena sa...

så spennende, nydelige bilder , tenker dere hadde det flott på alle måter...! ser fristende ut, mye fint å se og my fint å shoppe...
så flott at turen ble i det hele tatt, det var litt skummelt før dere dro!
gratulerer så mye med 24 år, (det hadde vi for to mnd siden...)
har aldri vært i paris selv... takk fro titten..
klemklem